Spårhund

Igår efter jag och Trazzel kom hem från Göteborg åkte vi ut i skogen. Vi har haft lite problem med inkallningen tidigare, han har inte vågat komma nära för att han verkade tro att vi skulle ta fast/lyfta upp honom varje gång. Så jag har nött inkallning i några dagar nu och det har gett resultat. Han är väldigt olik andra raser eller iaf dom raser som jag har haft mer kontakt med, vet inte om det är pudeln överlag eller bara just Trazzel. Han lär sig sjukt snabbt men är så otroligt envis och tjurig. Om man korrigerar honom blir han mer grinig, tjurar ihop och vägrar lyssna.

Igår åkte vi ut i skogen och då kom jag på att jag skulle gå ett litet spår till honom. Jag knatade ut i skogen, la två apporter (en vanlig spårslutspinne och en leksak), tänkte se om han valde nån utav dom. Han började spåra som en raket (för att vara en dvärgpudelpojk), var jätteintresserad och spårade hur bra som helst. När vi närmade oss slutet så markerade han sakerna men ville bara fortsätta vidare, han var så intresserad av spåret. Jag gav honom massor med godis vid apporterna, visste inte riktigt vad jag skulle göra. Jag måste nog leka med apporterna väldigt mycket vid sidan av för att få upp intresset tror jag. Hur som helst är jag kanonnöjd med spåret, tycker att jag har världens coolaste spårhund :)

Efter det gick vi en vanlig skogspromenad. Han följer mig jättebra i skogen nu, tidigare kunde han bara susa iväg framför mig så att han försvann ur synhåll men nu håller han koll. Jag har försvunnit för honom en massa gånger när han har gjort det så nu håller han koll på mig istället för tvärt om.

Pratade med uppfödaren igår, tänkte att jag skulle höra om hon kan hjälpa mig med frisyren. Hon hade dock dålig mottagning så hon skulle ringa upp idag. Han ser ju supersöt ut i den klippningen han har nu, men jag gillar inte den när vi är i skogen. Han fastnar och det gör ont och han har intrasslade pinnar, barr, löv m.m. lite här och där. Dessutom så tar badning och föning så lång tid när pälsen är så lång.
Jag badade honom igår efter både jobb och skogen. Han var så trött att han somnade när jag fönade honom, ramlade nästan när han skulle stå, jag kände mig skithemsk men var ju tvungen att göra klart så att han inte skulle få krulliga dreads över hela kroppen.

Jag har klickat en del på honom, han fattar jättefort. Idag gick det dock inte allt för bra, antar att det var för att han var både mätt och trött. Han sket i mig och gick och la sig och sov istället haha.

Trazzel i skogen

Ungefär en miljard av bilderna jag tog i skogen är totalt värdelösa, vet inte vad jag har sysslat med. Måste skärpa mig... Har fotat så lite på sistone så jag har väl glömt bort hur man gör...

Trazzel i skogen



Trazzel
Liten men snabb och smidig


Trazzel på span
Lillfisen på span


Trazzel i närbild
Närbild på sötnäsan ;)


Idag blir det nog skogen igen. Vi kanske måste spåra igen :)
Husse skulle visst springa en mil idag...

Kommentarer
Postat av: Joakim C.

Åsa har tidigare haft en pudel, och hon meddelar att det inte bara är Trazzel som kan vara envis. Tydligen är det ganska typiskt för dom att bli litet tjuriga när man försöker lära dom något som dom tycker att dom redan kan. Hon kände också igen det där med att jycken somnar när man skall bada den... Åsas pudel var också väldigt bra på att lära sig saker själv, gärna sådant som det inte riktigt var meningen att den skulle lära sig.



Kul att ni har flera hundar på TÅGAB. Vi har ett par jyckar i Tomteboda som ibland är med i växlingen -de är riktigt duktiga på att klättra upp i en T44, men de vill inte apportera bromsskor!



Åsa hälsar så mycket också!



/Joakim C.

2010-10-17 @ 12:10:37
Postat av: Ulrika

Jaha, coolt. Då kan hon komma hit och klippa honom ;) Nu ska vi lära in lite moment (fot, apportering m.m.), jag e ju manisk när det gäller hundträning som du säkert redan har förstått ;D



Ja, där är ett helt gäng, boxrar, dansk/svensk gårdshund, flera blandraser, nån annan liten pudel också. Men ingen annan är förare ;) Dom andra jobbar på växlingen och kontoret, men jag har inte sett nån av dom heller apportera bromsskor...



Ha det så gött och hälsa Åsa så mycket!

2010-10-18 @ 08:30:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0