Chili con carne a´la mig

Middagen igår blev Chili con carne a´la mig, råkade köpa fel bönor för att jag skulle vara duktig och ekologisk, så det blev några stora bönor bara i vatten, inte tomatsås. Det var supergott ändå :) Jag gjorde en sallad till med fetaost och avocado. Jag är i en avokado-period just nu och har varit det ganska länge, älskar avokado över allt annat, skulle kunna äta det till frukost, lunch och middag. Det är gott till allt, förstår inte hur jag inte kunde tycka om det förut, helt ofattbart. När jag börjar med nåt så gör jag det tills jag lessnar så jag nästan kräks. Om det så gäller att käka avokado till allt jämt och ständigt eller lyssna på bästa låten, sommarplågan t.ex, tills jag aldrig vill höra musik igen. Det kanske inte är fullt normalt, men så gör jag...

Chili con carne a´la mig
Våran middag

Vi tänker ju väldigt mycket på att köpa ekologisk mat och helst närproducerat, gärna både och om det går. Vi vill gärna ha så att vi kan odla en massa själv och kunna förvara det. Vi försöker köpa saker utan konserveringsmedel och färgämnen, vilket inte är det lättaste att hitta alltid. Den mesta maten lagar vi själva från grunden och försöker undvika färdigmat och halvfabrikat. Visst käkar vi också ute på restaurang nån enstaka gång men det smakar inte lika gott längre och det känns direkt när t.ex. inte bearnaisesåsen är "hemmagjord".

Jag funderade sist jag var i affären över hur det kan finnas ekologisk honung. Är inte all honung ekologisk? Hämtar bina från blommor som växer på oekologiska grödor? Ersätter man deras honung med oekologisk sockerlösning eller vad gör man när honungen inte är ekologisk? Eller kostar den bara några kronor extra för att man skriver ekologisk på burken? Det har poppat upp så mycket ekologiska varor på marknaden sista året bara och det gör så att i alla fall jag börjar fundera lite.

Nu har min kära kommit på att vi ska bygga en jordkällare så det blir nog ett av projekten för nästa sommar, jag ska ha ett växthus också. Jag tycker att det är en jättebra ide, jordkällare kan dessutom vara ganska gulliga att ha på tomten om dom är fint gjorda. Annars blir det svårt för oss att förvara frukt och grönsaker också, vi har bl.a. tre äppelträd. I år blir det väl inget problem eftersom vi inte riktigt kommit igång med allt som vi har tänkt, men sen blir det problem eftersom vi inte har nån matkällare i huset.

//U

Plus i kassan


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag har nog aldrig ätit avocado bara sådär. Haha jag är också expert på att "föräta" mig på saker som är gott. Förra sommaren fick jag dille på dubbelnougat, jag kunde typ inte tänka på annat. :P Under en veckas tid när jag läste sista boken i en spännande serie så käkade jag en dubbelnougat varenda kväll när jag la mig för att läsa, fy fan vad vidrigt. Och jag gnäller över att jag är tjock?!

2011-06-13 @ 12:57:51
URL: http://dosvedanya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0