Pip-nisse

Nu sitter jag i Hagalund utanför svarven med en pipig hund. Han kan vara sjukt gnällig ibland, oftast när han inte vill vara stilla, han har väääldiga problem med passivitet. Där han är van så går det bra men han kan inte fatta varför vi ska sitta stilla här, vi brukar ju gå omkring när vi kommer till nya ställen, gå promenader eller gå till ett hotell eller en överliggning. Aldrig att vi brukar gå nånstans och bara sätta oss och käka och sen plocka upp datorn och sitta kvar, inte en chans. Det är inlärt så här, jag har lärt honom att vara så här, men nu har jag i alla fall sett och hört att det behövs tränas på. Jag måste nog gå ner på stan och bara sätta mig nånstans och ta en fika och bara sitta där jättejättejättelänge, ända tills han kopplar av och tar det lite lugnt. Jag vet med mig att jag har tränat dåligt med honom på det här, men ändå har jag inte tagit mig i kragen och gjort det, jag kan bara skylla på ren och skär lathet. Finns fler saker jag borde träna på - hundmöten - inte-dra-i-kopplet - lydnad över huvudtaget. Jag var flitig som bara den när vi bodde i lägenheten men nu har jag slappat ihop totalt sedan vi flyttade till huset, det är så mycket roligare att vara hemma nu. Han är mest okopplad, leker och busar, ja är hund helt enkelt.
Jag måste åka till brukshundklubben lite oftare, eller kanske ska jag vara ärlig och skriva nån gång eftersom jag inte har varit där på flera månader ;) Så det kan gå ;)
Efter en lång tid med hundar så vet man ju hur många saker inom hundträning ska göras för att bli bra men jag har ibland inte lust eller ork att genomföra allt, ibland vill i alla fall jag "bara" ha hund. Vi går i skogen, cyklar, spårar och myser i soffan och struntar i att träna en massa lydnadsmoment.

Först nu har han taggat ner lite, sitter och tittar på ett gäng måsar som förpestar tillvaron genom att skrika allt dom bara kan samtidigt som dom flyger runt, runt, runt, runt mellan 4 lyktstolpar. Haha jag kan inte låta bli att tänka på en av mina gamla klasskompisar från Hallsberg som blev bajsad på av måsar ganska flera gånger på promenaderna, 3 gånger om jag inte minns helt fel....

//U


Kommentarer
Postat av: Petra

Tjo, nu är jag back on track igen :) Får se hur länge det håller i sig. Klart jag hör av mig om jag är i krokarna, men du tycks alltid vara borta på andra uppdrag då :) Hoppas allt är bra med dig. Kraam

2011-06-14 @ 16:31:37
URL: http://pettras.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0