Spårhunden

Jag spårade med lillhunden igår, tänkte att jag måste göra nåt så han orkar sova lite. Jag lade ut ett spår, ca 400 m och 4 apporter och liggtid på ca 40 min. Vi gick en skogsprommis medans spåret fick ligga till sig lite. Han var dock i spårmode hela tiden och letade bara efter spåret.
Påsläppet gick kanonbra, han drog ut direkt på mitt kommando och tog spåret klockrent åt rätt håll och allt, jag som hade planerat hur jag skulle göra om han tog bakspår. Spårade superbra trots att det var så torrt att det dammade när vi for fram. Tog alla vinklar jättebra, hade ett tapp i en spetsvinkel i början men slog en liiiten ring och var på det igen. Han blev väldigt trött både av att det var så svårt/torrt och värmen så vid 2:a apporten så stannade vi en längre stund. Han vill dock iväg helst utan att ta upp apporten när det blir lite tungt så det måste jag lägga mer krut på, får lägga lite värde på dom här hemma så löser det sig nog. 3:e tog han också fint, lyfte upp den lite men orkade inte riktigt ända fram utan ställde sig över den och flåsade, vi lekte lite med den och käkade lite blodpudding. Sen hade jag gått sick-sack innan slutet och efter det gick det lite för tungt och han missade tyvärr slutet med 1 m och verkade inte alls känna av det. Han fick spåra till vägen och sen selade jag av, han såg jättechockad ut, ungefär som men va? ska vi inte leka nåt? varför ska vi till bilen, vi är ju inte färdiga? Han kommer nog att vara noggrannare nästa gång.
Han var jätteduktig, så fin min lilla hårboll är!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0