Barnmorskor - lammning

Mys med djuren igår.

Så himla fina

Igår grillade vi med några kompisar och deras barn, fikade och barnen lekte och hoppade i hö. Jättemysigt!

Idag när vi åkte hemifrån såg jag att en tacka var lite flåsig. Dessutom hade hon varit ensam inne i huset hela dagen och det brukar hon inte så jag förstod att det var dags för ett litet lamm. Vi åkte iväg på middag och kom hem 5 timmar senare. Då hade hon det ganska jobbigt och inte mycket hände. Frambenen och nosen tittade ut lite men sen hände inget mer. Jag ringde föreståndaren för stadsbondgården så han kom ut. Till slut beslutade vi oss för att hjälpa till lite innan lammet skulle hinna dö och det skulle bli ännu jobbigare. Först fick vi fånga in baggen och hålla rätt på honom, han är ju sjukt stark och kan bli lite våldsam om han blir orolig för flocken.

Jag trodde lammet hade hunnit dö först när det kom ut, men då drog det till slut det djupaste av andetag och vi la det vid morsan huvud direkt. Hon slickade och jobbade på som tusan och till slut orkade hon resa sig och ta hand om lillungen sin. Förra året hade hon problem med mjölkstockning så man får hoppas att det går bättre i år.
Lite dramatiskt där ett tag men nu verkar det ganska okej, jag har kollat till dom flera gånger och det löser sig nog nu. Hon verkar ta bra hand om den lille :)



Nu ska jag kolla till dom en sista gång innan sängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0