Fiskmani

Just nu har jag lite fiskdille, jag tycker dom är så vackra att titta på.
Idag åkte jag till Arken Zoo i Karlskoga med cikliderna och ålen. En av cikliderna hann dom andra jaga livet ur innan jag hann dit. Förmodligen för att dom hade för lite utrymme att härja runt i och gömma sig i.
Där köpte jag lite smått och gott till akvariumet, en ascool döskalle, en ruin och sen fick jag med två svarta slöjstjärtar(!? jag hade för mig att dom hette teleskopfiskar lr nåt sånt, så var det i alla fall på den tiden jag hade akvarium förra gången, när jag kanske var 13-14 nånting.)

Så fort jag kom hem började jag greja med akvariumet. Först fick jag ta ur massor med vatten, sen i med några hinkar med vatten från dammen för att få in rätta bakteriefloran. Sen i med så kallt vatten som möjligt från kranen för att få kallare temperatur.
Sen la jag försiktigt i påsen med dom svarta slöjstjärtarna så att dom skulle få flyta omkring och vänja sig. Sen var det bara att trotsa blåsten och regnet och springa ut och hinka ur dammen. Vi fyllde påsar med dammvatten och fångade så försiktigt som det bara gick våra fina fiskar.
Sen var det bara att susa in med dom och låta dom ligga i akvariumet i påsarna för att vänja sig vid temperaturen och så smått med vattnet också. Till slut var det dags för dom att simma ut i hela akvariumet.

Först var det stressigt som bara den, dom simmade som galningar och stenhårt in i glasväggarna. Jag trodde dom skulle ha ihjäl sig själva men nu verkar det ha lugnat ner sig, dom har käkat lite och grejar med att putsa grus och slita i växterna.
Helt otroligt vad stora och feta dom har blivit över sommaren, slöjstjärtarna ser ut som golfbollar med fenor :D
Dom är så vackra våra oranga fina och jag hoppas att dom klarar sig nu allihopa...

Firrar
Fina fisken och dumskallen ;)

Finfina akvariumet
Så här ser det ut

Jag hade tänkt att jag skulle göra så mycket ute idag men dygnet har för få timmar som vanligt. Vi får höststäda till helgen... fast då ska jag hjälpa till på lydnadstävlingen på klubben och sen på söndag är det 6-årskalas... Jaja, nån gång hinner vi väl göra en massa.

Vi har som vanligt så mycket planer runt trädgården. Jag funderar på att sätta några i verket redan, dom som går i alla fall. Borde kunna förbereda en stensatt uteplats på baksidan, borde ju bara vara bra om det regnar och sätter sig ordentligt? Jag vill göra nåt! Vi har redan en del stenar till att börja med...
Ingen av oss vet egentligen hur, vi vet bara att vi vill ha det så :)

Nu ska krulltott i duschen! Klippning och dusch står på schemat, jag lär inte bli poppis när han ska stå stilla så länge ;)

//U


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0