Hönshus

Just nu har jag bara bygg och höns i min hjärna så det blir inte av att skriva här så ofta. Vi har rivit ut i uthuset för att bygga ett hönshus. Vi tänkte köpa Skånska Blommehöns med genbanksintyg, vi hade tänkt oss 4-5 höns och en tupp. Jag är ju renras-freak vad det än gäller verkar det som haha. Vi får väl se vad vi får tag på, det är tydligen inte så lätt det där med genbanksintyg... Nu är jag i alla fall medlem i lantrashönsklubben så får vi se sen när hönshuset är klart.
Just nu är det ganska långt ifrån färdigt, vi har bara lyckats få ut allt skrot som var där så nu är det rena timmerväggar. Sen lyckades min smidiga man krascha en ruta också så imorrn ska jag till glasmästarn, vart det nu kan vara... Sen ska jag hem och skrapa fönster, sen blir det till att kitta om och måla. Usch vilket tråkigt jobb, hoppas att det blir fint när det blir färdigt.
Sen är det bara regla ny vägg, sätta in en dörr, spika upp ett tak, isolera det, isolera väggar, spika upp skivor, lägga matta, måla, snickra inredning, snickra till en lucka, snickra ihop en rastgård. Knappt nåt jobb alls kvar alltså innan hönsen kan flytta in.
Jag har aldrig haft höns förut men jag beställde två böcker för nån vecka sen och har lusläst dom, sen har jag en massa vänner med höns som jag har trakasserat massor.



Skånska Blommehöns, bilder lånade från Svenska Lanthönsklubben

Dom är ju så vackra.


Orusthöns, också lånade bilder från Svenska Lanthönsklubben.

Jag har funderat mellan dessa två, båda är ju så sjukt vackra, jag tycker den spräckliga fjäderdräkten är så läcker. Orusthönan är väl betydligt mycket mindre och väldigt ovanlig så den hade också varit kul. Jag tror dock att Blommehöns kommer passa oss alldeles utmärkt eftersom dom är lite större och robustare.

Nu äré natta!

//U

Kommentarer
Postat av: Nenny

Åh vad fränt! Riktigt läckra. :D

2012-06-13 @ 10:19:59
URL: http://dosvedanya.blogg.se/
Postat av: Nenny

Japp han jobbar där. :) Arne berätta även för mig i fredags att ni hade varit in på beijer tidigare. :) Kommer bli spännande sen och se när hönshuset är klart. :D

2012-06-17 @ 22:38:31
URL: http://dosvedanya.blogg.se/
Postat av: Tina

Tror ni kommer att älska dem. Helt underbara djur. Blomme är mina favoriter så ni ärpå rätt spår.

2012-06-19 @ 07:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0