Plasmagivare

Igår kväll lämnade jag plasma på blodgivarcentralen, dom har kvällstider där nu också. Jag tycker som så att om man vill ha blod själv om man t.ex. blir skadad vid nån olycka eller måste operera sig eller nåt så ska man vara beredd att ge själv till andra också. Jag ger plasma, tänker försöka ge i alla fall 1 gång/månad men man får ge var 14:e dag. Blod tänkte jag ge nån gång per år. Varje gång tar dom 643 ml plasma av mig, dom processar 1433 ml men dom röda blodkropparna går tillbaka till mig igen.

Plasma-armen
Min plasma-arm :P

Plasma-centrifugen
Den konstiga centrifugen


Plasma-påsen ser ut som....

//U

Kommentarer
Postat av: Quila o Ronja

Tur att det finns människor som kan och vill ge. Själv har jag tyvärr ingen möjlighet, annars skulle jag absolut göra det. En självklarhet!

Tack för din kommentar. Visst är berner en härlig ras. Det sägs ju, "En gång berner, alltid berner". I vårt fall stämmer det väldigt bra ;-)

Ha en bra dag

/Susanne

2011-06-17 @ 11:01:29
URL: http://quilaoronja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0