Spår och smaskelismask i spöregn

Packade väskan och åkte till Nenny igår ikväll, vädret såg inte direkt toppen ut men det gick bra ändå. Vi packade in alla saker och hundar i deras bil och drog iväg. Jag kände mig lite halvkinkig eftersom T pep som f*n i bilen på vägen dit. Det är så irriterande.
När vi sitter där i bilen möter vi en bil som Jenny känner igen, nån gammal polis som åker omkring och tror han äger skogen. Helt plötsligt ser jag att bilen vänder och att idioten följer efter oss i flera kilometer till den plats vi ska. När vi har parkerat så är Jenny först ut ur bilen eftersom min dörr kärvar och det kanske var tur det eftersom gubben dyker upp och börjar asotrevligt förhöra Jenny om vad vi ska göra. Hon svarar att vi ska spåra med hundarna och han säger otrevligt och grinigt att se för fan till att ha hundarna fast flera gånger innan han smäller igen dörren och drar. Synd att det inte var mig han råkade på först så grinig som jag kände mig. Vilka jävla idioter det finns! Jag hade direkt frågat honom om han inte hade hört talas om allemansrätten och frågat vem fan han var som tror att han har rätt att få veta vad vi ska göra. Han äger inte ens marken, hade han varit markägare och frågat det hade man kunnat förstå men bara köra ikapp folk man möter och dyka på som en galning det är inte friskt.

Först körde vi Jennys hundars spår. Cross jobbade på bra och hittade slut-matburken utan problem, spåret var ganska kort. Shina tog spåret på en gång, spårade fint tills hon kom fram till en rotvälta, där hade förmodligen nåt djur myst och sen sprungit iväg. Där funderade hon över det en stund och sprang omkring lite innan hon kom ihåg vad hon höll på med och tog spåret igen fram till slut-matburken. Skulle nog kunna förlänga spåren till båda en hel del.
Vi glömde kameran på Cross spår så jag tog några bilder med mobilen innan strömmen tog slut.

Cross påsläpp
Spårpåsläpp med Cross

Cross spårar
Spårning Cross

Till Trazzel gjorde jag ett upptag som vanligt, gick åt höger och klurade på. Gick lite sick-sack, rundade ett träd, balanserade på en stock, gjorde en spetsvinkel mot ett dike, många spetsvinklar på rad och 5 apporter och ca 400-450 m. Terrängen var ganska tung för honom, jättehögt blåbärsris, han försvann bitvis och fick göra känguruhopp. Liggtiden på spåret blev nästan 1 ½ timme så det var betydligt längre än vad vi brukar ha. Påsläppet gick si så där, han var nog lite för het och jag samlade inte ihop honom tillräckligt samt att han var lite ovan att nån gick med så han var lite intresserad av Jenny. Först tog han bakspår en bit, kanske 10 meter, trasslade in sig så jag fick gå dit och fixa linan och sen började han spåra bättre. Han jobbade som ett tok, hoppade och kämpade. Vid trädstammen som jag hade balanserat på tappade han, ringade flera gånger innan han kom på vart spåret var. Sen kom spetsvinkeln mot diket, den tog han trots att han körde fast i lite ris först. Sen hade han lite problem vid sista sick-sacken, där virrade han runt lite och tappade några gånger och drog ner på farten och ökade noggrannheten och lyckades hitta slutet. Han hade med sig 4/5 apporter hem (jag hade 5). Nr 4:a gick han max 1 m ifrån men jag tror att han var så trött på grund av svårigheten att han missade den därför.
Jag känner mig jättenöjd, tror att han lärde sig mycket på det här spåret och han gav aldrig upp och slutade jobba utan kämpade som ett tok. Han har kamplust den lilla dåren. Vi älskar spår!

Mitt upplägg för nästa gång blir nog att ta med en boll och försöka dra upp intresset för att springa ut från mig på upptaget i skogen. Kanske leka lite och hålla fast honom och sen kasta ut bollen minst 10 meter in i skogen och sätta in honom i bilen. Sen gå ut och plocka upp den från sidan och gå spåret som vanligt och lägga den som slut. Han har en liten favvo-boll som skulle kunna vara perfekt. Måste förbättra upptaget och fundera över varför han har tagit bakspår både sista gångerna i höst och nu två gånger. Nyfikenhet gissar jag på men vad det än beror på måste det ju åtgärdas. Funderar på att göra så att om han tar bakspår så av med selen och in i bilen igen? Vänta en stund, gå på det igen en bit längre bort. Bakspårar han igen så in i bilen igen osv. Han får bara fortsätta om han tar spåret åt rätt håll. Har inga andra ideér just nu. Han vill ju ha koll på varje meter av spåret.
Om det är lika jobbig terräng så ska jag lägga färre apporter och korta ner liiiite.

Nenny
Min vän Jenny lr?

Virrigt upptag
Vårat lite virriga spårupptag


Bus i spåret

Jag och Jenny bytte kamera med varandra, tror inte att det var ett smart drag, skulle inte tro att nån av oss fick bra bilder. Nästa gång är det nog bättre om vi tar med våra egna och sen byter bilder :) Fast endel bilder ser jäkligt läckra ut fastän dom är sjukt suddiga.

Suddigt
Ser nästan ut som en målning

Lillhunden apporterar spårapport
Lyckan är total när fisen hittat en apport och kommer in med den :) Minst som högsta vinsten på lotto lr nåt ;P

Bus i spåret
Lillkillen kommer med apporten i spåret :)

Snälla säg att jag får gå vidare
Snälla säg att jag får spåra vidare nån gång!

Hopp i spåret
Syns iaf hur mycket han fick hoppa sig fram

Spåret, den bra delen av terrängen
Den lätta delen av terrängen, mot slutapporten

Spår
Slutapporten

Mumselimums
Gofikat

Jenny käkar gottigheter
Smaskelismask i spöregnet, gjorde vårat bästa för att gömma oss under bakluckan ;)

Tiden susade iväg och kl var över 22 innan jag var hemma, men men det brukar ju vara så när man har kul. Jag är jättenöjd med kvällen trots att vädret sög och vi frös lite en stund.
Nu måste man bara ta tag i lydnaden också.

//U


Kommentarer
Postat av: Nenny

Hahaha vilka dåliga bilder jag tog. :P Men typ så blev det ju med min kamera med och pappa ringde till och med upp och frågade vilken kamera jag använt då han lät förtvivlad över att det blev så konstigt. Jag vet inte om jag varför snabb med att även röra kameran när jag tog med din. Försökte att fokusera att hålla den stilla. Men några okej bilder blev det ju i alla fall. :) Jag kan verkligen ingenting om kameror men papsen ska visa mig mer nån gång, han är haj på det där. ;) Skitkul spårkväll och som du sa, jag behöver nog definitivt fixa längre spår. Cross spår var ju som en fis i rymden.

2011-05-31 @ 12:00:42
URL: http://hundarnaochjag.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0