Hästplaner...

Länge sen sist...
Jag har börjat rida igen...
En kompis har en islandshäst på stadsbondgården vid oss och efter att ha umgåtts med dom sen i februari och efter att jag börjat rida lektioner igen så har tankarna om en egen kommit.
Vi har nu åkt runt en massa och kikat.

Provred en riktig sötnos utanför Gävle men han kunde inte så mycket och kombon med mig som inte heller kan så mycket kändes inte optimal. Hade dock lätt kunnat ta hem honom bara för att han var så sjukt söt, svart, liten (135 cm) och mysig.
Hittills har jag en favorit i Munkfors, Bleikur från Åsbacka, som jag gillar skarpt. En mysig valack f -09, mest riden i skog och mark. Lite rund om magen efter att ha stått hela sommaren men så himla trevlig. Jag är bara lite osäker om jag klarar av att utbilda en så pass ung häst eftersom jag själv är så färsk, men jag är ganska kär i honom ändå, jag kände mig väldans trygg med honom trots att han inte hade varit ute på 6-8 veckor så kändes han som en klippa.
Jag kände hans tölt väldigt tydligt också, härligt :)
Funderar på att köpa honom och sen om jag inte tycker att jag fixar det tillräckligt bra, lämna in honom på tillridning nånstans...

Bleikur med min kompis på, står lite konstigt men söt ändå

Det är inte så lätt att veta hur man ska göra när man aldrigt ägt en häst förut och det gäller ganska mycket pengar.

Igår kikade vi på en valack i Karlstad men han passade inte mig, superhet och jättekänslig. Inget utrymme för fel där inte, jag hann inte ens sätta mig ordentligt så hade han satt av i full galopp. 
Han trampade runt hela tiden vid hanteringen, stod och kliade huvudet på allt och alla, knuffades lite, pysslade hela tiden, försökte komma in i fickor, drog i dragkedjor och skrapade med hovarna. 
Jättepigg och rädd för myrstackar...
Men min kompis gillade honom bättre, hon blev stormförtjust, tänk vad man är olika.

Jag tycker bättre om hästar som är lite coolare, trygga i sig själva och inte så fräcka så att dom går på en. Dom ska klara av att stå stilla när man borstar, sadlar och sitter upp.

I lördags var jag ute på långritt med Ölme islandshästar hela långa dagen, kändes i baken igår kan jag lova ca 10-17 på hästryggen med några stopp för lunch och fika både för oss och hästarna. Så himla trevligt och kul var det iaf.
Imorgon kväll blir det lektion och sen har jag bokat in lite fler lektioner under veckorna framöver. Det ska bli så kul, ser fram emot varje lektion, hästarna och "fröken Fia" är så himla bra :D

Nu är det bara att fundera vidare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0